''Πρόγραμμα εκδηλώσεων-Πράσινες Πολιτιστικές Διαδρομές 2013-Δράσεις από 20-5-2013 έως 2-6-2013-Εκπαιδευτικό υλικό''


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ 

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΟΥΣΕΙΩΝ, ΕΚΘΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ

                                                               Πρόγραμμα εκδηλώσεων 


Στο πλαίσιο της εκπόνησης του Εθνικού Σχεδίου Δράσης σχετικά με την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη το 2012, η Διεύθυνση Μουσείων, Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων διοργάνωσε και εφάρμοσε πιλοτικά τη δράση Πράσινες πολιτιστικές Διαδρομές.    Στόχος της διοργάνωσης υπήρξε η ανάδειξη της πολιτιστικής ταυτότητας και της ιστορικής παράδοσης, η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας, η ενεργοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων κοινωνικών ομάδων πολιτών και η προαγωγή της τουριστικής ανάπτυξης μέσα από εκδηλώσεις που ποικίλλουν και εναρμονίζονται με το εκάστοτε φυσικό περιβάλλον και την κατά τόπους ιστορική και πολιτιστική παράδοση.
Οι Πράσινες Πολιτιστικές Διαδρομές προέκυψαν μέσα από τη συνεργασία φορέων της Γενικής Γραμματείας Πολιτισμού, του Τομέα Παιδείας, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και άλλων φορέων με πολιτιστική και περιβαλλοντική δράση.
Συμμετέχοντας στην προσπάθεια αυτή οι Φορείς:
23η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, ο Δήμος Λεβαδέων, η Διεύθυνση Π.Ε. ν. Βοιωτίας, οι Σχολικές Σύμβουλοι  1ης και 2ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Π.Ε. ν. Βοιωτίας, η Σχολική Σύμβουλος 29ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Προσχολικής Αγωγής, η Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων, το Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία και το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Στυλίδας
διοργανώνουν την Πράσινη Πολιτιστική Διαδρομή  στη Λιβαδειά- περιοχή Κρύας  «Στης Έρκυνας τις όχθες- νερό και χρόνος, φύση και άνθρωπος»

Επιλεγμένο Μουσείο / Μνημείο / Χώρος:
Κτίριο νεροτριβής - Ιστορικό και Εθνολογικό Μουσείο, του Δήμου Λεβαδέων
Νερόμυλος και βιοτεχνικό κτίριο (σημ. Συνεδριακό Κέντρο) του Δήμου Λεβαδέων
Μεσαιωνικό κάστρο και πύργος νερού
Φαράγγι Έρκυνας και πηγές Κρύας 
Οθωμανικό γεφύρι-υδραγωγείο (μελλοντική κατάληξη διαδρομής)

Σύντομη περιγραφή εκπαιδευτικής δράσης:
Θα γίνουν εκπαιδευτικοί περίπατοι μαθητών κατά μήκος του ποταμού, με έμφαση στις αλληλεπιδράσεις φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος. Στα επιλεγμένα σημεία δράσεων, θα αποδοθεί η πολλαπλή συμβολή του ποταμού στην καθημερινότητα των ανθρώπων και στην οικονομική ζωή της περιοχής. Επίσης θα δοθεί έμφαση στη σχέση μνημείων και περιβάλλοντος ώστε να γίνει αντιληπτό ότι ένας αρχαιολογικός χώρος ή ένα μνημείο εντάσσεται στο φυσικό περιβάλλον και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του και συνυπάρχει με αυτό.

Θα δημιουργηθεί εκπαιδευτικό υλικό από τους φορείς : καρτέλα για κάθε σημείο δράσεων (σύντομο ερμηνευτικό κείμενο, εποπτικό υλικό, προτεινόμενες εκπαιδευτικές δράσεις, πηγές). Θα δημιουργηθεί το οδοιπορικό της διαδρομής, ως φύλλο εργασίας και αναμνηστικό συμμετοχής στη δράση. Θα τοποθετηθεί   πινακίδα στην είσοδο της Πράσινης Πολιτιστικής Διαδρομής σχεδιασμένη από μαθητές της Α/βάθμιας Εκπ/σης.

Το ντοκιμαντέρ  της  «Πράσινης Πολιτιστικής μας Διαδρομής»  θα δημιουργηθεί   από τη σχολική ομάδα της Β/βάθμιας Εκπ/σης «Μικροί Κινηματογραφιστές Λιβαδειάς».  

Προετοιμασία Εκπαιδευτικών Δράσεων:
Δευτέρα 20 Μαΐου 2013, 17:00
Θα συναντηθούν όλοι οι φορείς με εκπαιδευτικούς για να τους παρουσιάσουν εκπαιδευτικό υλικό για τα παρακάτω σημεία:
Ιστορικό και Εθνολογικό Μουσείο: το Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών θα παρουσιάσει πλευρές της καθημερινής ζωής σε σχέση με την πόλη και το νερό (νεροτριβή, νερόμυλος).
Ιστορικό και Εθνολογικό Μουσείο: στο μουσείο του Δήμου Λεβαδέων θα προβάλλεται βίντεο εικονικής πραγματικότητας για το μαντείο του Τροφωνείου στην περιοχή του φαραγγιού. 
Μεσαιωνικό κάστρο και πύργος νερού: η 23η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων θα παρουσιάσει στοιχεία της παρουσίας ανθρώπινων δομών στο φαράγγι και κατά μήκος του ποταμού, κατά τη μεσαιωνική εποχή και θα αναφερθεί στη σχέση και τη συνύπαρξη μνημείου και φυσικού περιβάλλοντος.
Φαράγγι Έρκυνας:
η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία θα παρουσιάσει τα πουλιά του φαραγγιού και
ο Δήμος Λεβαδέων θα παρουσιάσει τη χλωρίδα και ιδιαίτερα τα βότανα της περιοχής.
Πηγές Έρκυνας: το ΚΠΕ Στυλίδας θα παρουσιάσει το ποτάμι 


Υλοποίηση Εκπαιδευτικών Δράσεων Σχολείων:
Δευτέρα 27 Μαΐου  ως  Παρασκευή 31 Μαίου 2013
Οι σχολικές τάξεις που θα έχουν ασχοληθεί με τα επιλεγμένα σημεία της Πράσινης Πολιτιστικής Διαδρομής θα «φιλοξενήσουν» μία άλλη τάξη και θα της παρουσιάσουν τις δράσεις τους.

Εορταστικό Κλείσιμο Δράσης:  
Κυριακή 2 Ιουνίου 2013, 10:30 π. μ. στο Συνεδριακό Κέντρο Κρύας, Δήμου Λεβαδεών: Χαιρετισμός για τη δράση από όλους τους φορείς.
Θα ακολουθήσει περίπατος και παρουσίαση των σημείων ενδιαφέροντος της διαδρομής, από τους φορείς για όλους τους παρευρισκόμενους.


Εκπαιδευτικό υλικό για τις δράσεις της Πράσινης Πολιτιστικής Διαδρομής στη Λιβαδειά:

1. ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

2. ''Στης Έρκυνας τις όχθες:  νερό και χρόνος, φύση και άνθρωπος''


Προτεινόμενες δράσεις/οδηγίες χρήσης

Το οδοιπορικό με τη χαραγμένη πράσινη πολιτιστική διαδρομή είναι ένα εύχρηστο εργαλείο, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τα παιδιά κατά τη διάρκεια της περιήγησης-βόλτας στης Έρκυνας τις όχθες.
Απευθύνεται σε κάθε παιδί χωριστά και είναι σχεδιασμένο για να επέμβουν τα ίδια. Το έχουν μαζί τους κατά τη διάρκεια της διαδρομής, το παρατηρούν και το συμπληρώνουν.

Προτεινόμενες δράσεις σχετικά με το φύλλο εργασίας :
1) Επεξήγηση και προσέγγιση των εννοιών του τίτλου και του υπότιτλου. Για παράδειγμα, τι μπορεί να σημαίνει «Πράσινες» «Πολιτιστικές» «Διαδρομές», γιατί επιλέξαμε την Έρκυνα,
σχέσεις και αλληλεπιδράσεις του νερού και του χρόνου, της φύσης και του ανθρώπου.
2)  Προχωρώντας στη διαδρομή, σταδιακά :
  α) εντοπίζουν στον χάρτη τα σημεία των στάσεων και τα μνημεία -προσανατολίζονται. Ταυτίζουν το χώρο, που κάθε φορά βρίσκονται με τα  βελάκια και τις υπάρχουσες φωτογραφίες. Γράφουν την ονομασία των στάσεων.
  β) Χρωματίζουν τη ροή του ποταμού και τα ακριβή σημεία των στάσεων, όπως αυτά αποτυπώνονται με τα μνημεία στον χάρτη.
  γ) Εντοπίζουν, μετρούν και σημειώνουν τα γεφυράκια στον χάρτη.
  δ) Αφουγκράζονται τους ήχους του νερού, των πουλιών, των ανθρώπων, αυτοκίνητα… –όλους τους ήχους- κατά τη διάρκεια της βόλτας. Τους συζητάτε. Μπορείτε να φανταστείτε τους ήχους του τότε –παλιά (της φύσης και του ανθρώπου).
  ε) Δυνατότητα χρήσης της πίσω όψης του φύλλου εργασίας. Ζωγραφίζω, συζητώ, διατυπώνω κάτι με θέμα: «Στης Έρκυνας τις όχθες: νερό και χρόνος, φύση και άνθρωπος».

Και πολλά πολλά, που μπορείτε να σκεφτείτε, για να δράσετε!

Το φύλλο εργασίας αποτελεί και αναμνηστικό της δράσης, της βόλτας και το παίρνουν μαζί τους. Θα μπορούσε να γίνει απολογιστική συζήτηση-σχολιασμός του, με την επιστροφή στο σχολείο! 

Καλή σας βόλτα

3. Εκπαιδευτικό λικό από την WWF

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο Δημοτικό ΣχολείοΤο εκπαιδευτικό αυτό υλικό προσφέρει τη δυνατότητα ανάπτυξης βασικών ολοκληρωμένων προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο δημοτικό σχολείο.
Το πακέτο εκπαιδευτικού υλικού "Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο Δημοτικό Σχολείο» είναι το κύριο προϊόν της έρευνας και των εργασιών που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του Προγράµµατος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης το οποίο οργανώθηκε από το WWF Ελλάς και υλοποιήθηκε µε τη συνεργασία του ΥΠ.Ε.Π.Θ. Το Πρόγραµµα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Μποδοσάκη.
Το εκπαιδευτικό υλικό διαρθρώνεται σε εννέα θεματικές ενότητες:
Έδαφος 
Νερό 
Αέρας
Δάσος (εισαγωγήδραστηριότητες)
Αγροοικοσυστήματα - Από την παραγωγή στην κατανάλωση (εισαγωγή, δραστηριότητες A & Bμέρος)
Επιφανειακά νερά - Υγρότοποι, Ποτάμια, Λίμνες
Θάλασσα
Απειλούμενα είδη
Η Ζωή στη Γη
Το πακέτο του εκπαιδευτικού υλικού περιλαμβάνει ένα εισαγωγικό φυλλάδιο, εννέα φυλλάδια για την ενημέρωση του δάσκαλου στα παραπάνω θέματα, και ένα πακέτο µε 150 φύλλα παιδαγωγικών δραστηριοτήτων που καλύπτουν το σύνολο των θεματικών ενοτήτων.