Η είσοδος στο σχολείο είναι ένα γεγονός γεμάτο δυσκολίες, γιατί αντιπροσωπεύει μία από τις σημαντικότερες αλλαγές στον τρόπο ζωής των παιδιών. Για τα περισσότερα παιδιά, η φοίτηση στο σχολείο αποτελεί την πρώτη τους εμπειρία παρατεταμένης απομάκρυνσης από το σπίτι. Για πολλές ώρες, κάθε εργάσιμης ημέρας, το παιδί απομακρύνεται από τις γνώριμές του και βολικές συνήθειες του σπιτιού, από έναν τρόπο ζωής όλο παιχνίδι και με μία στοργική μητέρα γύρω του, πάντα διαθέσιμη, για να βρεθεί σε ένα καθεστώς γεμάτο πειθαρχεία, όπου το παιδί δεν έχει καμία πρόσβαση και καμία δυνατότητα προσφυγής στην μητρική προστασία και συμπαράσταση.
Η μετάβαση του νηπίου από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο θεωρείται μια από τις σημαντικότερες περιόδους της παιδικής ηλικίας, καθώς σηματοδοτεί ιδιαίτερα έντονες αλλαγές στο οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον του, εκθέτοντας το σε μια ποικιλία αλλαγών και απαιτήσεων, γνωστικών, συναισθηματικών και κοινωνικών.
ενδεικτικό πρόγραμμα ομαλής μετάβασης από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό
Η µετάβαση των µαθητών από το ∆ηµοτικό σχολείο στο Γυµνάσιο συνοδεύεται από ένα
πλήθος αλλαγών οι οποίες απαιτούν από το µαθητή ετοιµότητα προσαρµογής. Το παιδί καλείται να εργαστεί σε ένα νέο χώρο του οποίου η λειτουργία διέπεται από ένα διαφορετικό σύνολο νόµων και κανονισµών και να συνεργαστεί µε µια νέα οµάδα παιδιών και εκπαιδευτικών. Οι διαφορές στην οργάνωση του προγράµµατος και οι αυξηµένες απαιτήσεις δηµιουργούν συχνά συνθήκες ψυχολογικής πίεσης που, αν δεν προβλεφθούν και αντιµετωπιστούν έγκαιρα, είναι δυνατό να οδηγήσουν σε ποικίλα προβλήµατα.
πλήθος αλλαγών οι οποίες απαιτούν από το µαθητή ετοιµότητα προσαρµογής. Το παιδί καλείται να εργαστεί σε ένα νέο χώρο του οποίου η λειτουργία διέπεται από ένα διαφορετικό σύνολο νόµων και κανονισµών και να συνεργαστεί µε µια νέα οµάδα παιδιών και εκπαιδευτικών. Οι διαφορές στην οργάνωση του προγράµµατος και οι αυξηµένες απαιτήσεις δηµιουργούν συχνά συνθήκες ψυχολογικής πίεσης που, αν δεν προβλεφθούν και αντιµετωπιστούν έγκαιρα, είναι δυνατό να οδηγήσουν σε ποικίλα προβλήµατα.