ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

1.Παιχνίδια με σχοινάκια

Τάξεις: Β΄-Στ΄
 Ομάδες: 3-4 παιδιών
 Χώρος: Στην αυλή στους ζωγραφισμένους κύκλους
 
Ιδέες για παιχνίδια:
 
§*Δύο γυρίζουν το σχοινάκι, ένας πηδά, ένας μετρά-διαιτητής(εκτός εάν συμμετέχει)
§*Μπαίνουν δύο μαζί και πηδούν συγχρονισμένα. Αλλαγή θέσεων και ζευγαριών για συνεργασία όλοι με όλους.
§*Ατομικός διαγωνισμός: ο καθένας μετρά τα άλματά του και προσπαθεί να βελτιώσει το ρεκόρ του.
§*Αλλαγή στον τρόπο άλματος: Το ίδιο για όλους ή το κάθε παιδί διαλέγει να κάνει άλματα όπως θέλει (γυρίζοντας σταδιακά στροφή, στα δύο, κουτσό, με νεκρό χρόνο ή απευθείας, ποικιλία αλμάτων).
§*Είσοδος την ώρα που οι δύο γυρίζουν το σχοινάκι.
§*Άλματα μέχρι να συμπληρώσουν το αλφάβητο
§*Ορίζουν εθελοντικά πιο γρήγορο ρυθμό. Ο καθένας αποφασίζει λέγοντας «θέλω αργά» ή «θέλω γρήγορα»
§*Σμίγουν δύο ομάδες 3-4 παιδιών και μπαίνουν στη μέση 4-6 παιδιά. Όποιου «μείνει» το σχοινάκι πάνω του αλλάζει θέση με ένααπό τα παιδιά που γυρίζουν το σχοινάκι ή μένει έξω ως διαιτητής. Συντονίζονται και συζητούν για το πώς θα έχουν περισσότερες πιθανότητες να πετύχουν.
§*Το παιδί στη μέση κάνει σχοινάκι ατομικό ενώ οι δύο γυρίζουν το μεγάλο. *Συντονισμός με τα παιδιά που γυρίζουν το μεγάλοσχοινάκι.
§*Ρολόι: Ένα παιδί γυρίζει χαμηλά το σχοινάκι και οι άλλοι πηδούν, ενώ βρίσκονται σε κύκλο, για να το αποφύγουν.
§*Κανόνες:
§Ισχύουν οι ίδιοι κανόνες για όλους.
§Αν «χάσω» στα πρώτα 3 άλματα δικαιούμαι 2η ευκαιρία.
§Η σειρά ορίζεται με αριθμούς τυχαία. Συνεχίζουμε από τον αριθμό που μείναμε στο επόμενο διάλειμμα.
§Το κάθε παιδί επιλέγει τι είδους άλματα θα κάνει

2. Παιχνίδια στα κουτάκια με αριθμούς
 
Τάξεις: Α-Στ΄
Ομάδες: 4-6 παιδιών
Χώρος: Στην αυλή στα ζωγραφισμένα κουτάκια με αριθμούς
 
Ιδέες για παιχνίδια (διαθεματικά με τα μαθηματικά):
§*Πέρασμα των αριθμών με τη σειρά με πηδηματάκια ή κουτσό, άλμα από το ένα στα δύο.
§*Μοτίβο κίνησης και πέρασμα αριθμών (2-4-6...1-3-5, με πίνακες πολλαπλασιασμού όπως 4-8-12 κλπ, τρίγωνοι-τετράγωνοι αριθμοί 1-3-6-10-15... και 1-4-16-25...). Διαλέγουν το τρόπο που θα πηγαίνουν από τον ένα αριθμό στον άλλο.
§*Φτιάχνουν αριθμούς με συγκεκριμένο αριθμό αλμάτων. Παράδειγμα: Φτιάξε τον αριθμό 8 με δύο άλματα (ζευγάρια αριθμών 1-7, 2-6...),. Φτιάξε τον αριθμό 35 με τρία άλματα (δείχνουν διάφορες λύσεις που βρήκαν).
§*Περνούν μοτίβα-πίνακες πολλαπλασιασμού 6-12-18-24, 7-14-21-28-35...
Συνεργασία 2 παιδιών :
§*Σταθείτε σε δύο αριθμούς που το άθροισμα, διαφορά, γινόμενο, πηλίκο είναι...
§*Φτιάξτε όλα τα ζευγάρια αριθμών που το γινόμενο τους είναι... 16. *Δείξτε στα άλλα παιδιά, βρείτε τους παράγοντες του αριθμού...
§*Σταθείτε σε δύο αριθμούς τυχαία. Βρείτε όσο πιο γρήγορα μπορείτε το άθροισμά τους ή το γινόμενό τους...Παίζουν ταυτόχρονα πολλά ζευγάρια αναλόγως του μεγέθους του κουτιού. Όταν ακουστεί ίδιος αριθμός-αποτέλεσμα από 2 ζευγάρια, τα παιδιά αλλάζουν ζευγάρια μεταξύ τους.
§*Το ένα παιδί κάνει 2 ή 3 ή ...5 άλματα σε αριθμούς και το άλλο πρέπει να βρει το άθροισμα των αριθμών.
§*Bάζουν με τη σειρά ένα αντικείμενο σε ένα σημείο και το άλλο παιδί λέει τις συντεταγμένες του. Για αρίθμηση των αξόνων μπορούν να χρησιμοποιηθούν καρτέλες με αριθμούς.
§*Προχωρούν με κουτσό σε ένα σημείο και καλούν το άλλο παιδί να πει τις συντεταγμένες του σημείου. Μπορεί να γίνει και το αντίστροφο: Το ένα παιδί λέει τις συντεταγμένες ενός σημείου και το άλλο παιδί πάει με κουτσό στο σημείο εκείνο.  
Συνεργασία ομάδων:
§Παιχνίδι μεταξύ ομάδων: δίνεται φυλλάδιο με μαθηματικές προτάσεις και όταν βρίσκουν τη λύση προχωρούν στον επόμενο αριθμό ή τον προσθέτουν στον προηγούμενό τους (προτεραιότητα πράξεων, κλάσματα, λόγοι-αναλογίες , πιο απλά προβλήματα και πράξεις  για μικρότερους) .
§*Ελεύθερα μπαίνει το κάθε παιδί της ομάδας σε ένα αριθμό. Η άλλη ομάδα προσπαθεί να βρει το άθροισμα όλων των αριθμών.*Σκέφτονται τρόπους για να τα καταφέρουν όσο πιο γρήγορα (π.χ. προσεταιριστική, επιμεριστική ιδιότητα).
§*Ανακαλύπτουν μοτίβα και καλούν την άλλη ομάδα να βρει τον επόμενο αριθμό
 
3. Παιχνίδια στα κουτάκια με το αλφάβητο:
Ιδέες για παιχνίδια (διαθεματικά με τα ελληνικά): 
§*Πέρασμα αλφαβήτου με διάφορες κινήσεις (άλματα, κουτσό, περπάτημα) λέγοντας φωναχτά το κάθε γράμμα.
§*Φτιάχνουν με γράμματα το όνομά τους
§*Φτιάχνουν με συλλαβές το όνομά τους κάνοντας αλματάκια (όσα και οι συλλαβές) και φωνάζοντας τις συλλαβές Ε-ΛΕ-ΝΗ, Α-ΝΤΡΕ-ΑΣ.
§*Πηδούν μόνο σε φωνήεντα
§*Πηδούν μόνο σε σύμφωνα
§*Φτιάχνουν σε ζευγάρια δίψηφα φωνήεντα, δίψηφα σύμφωνα, συνδυασμούς.
§*Βρίσκουν μεγάλες λέξεις και τις περνούν με κουτσό
§*Βρίσκουν λέξεις που να έχουν 5 γράμματα ... και τις φτιάχνουν με άλματα ή κουτσό ή χοροπηδηχτό σκίπινγκ ή γκάλοπ.
§*Φτιάχνει το ένα παιδί μια λέξη και τη διαβάζει  το άλλο.
 
4. Τα παιδιά παίζουν φιδάκι χρησιμοποιώντας πώματα για πιόνια
5. Τα παιδιά παίζουν σκάλα στην αυλή χρησιμοποιώντας πώμα για ρίξιμο στους αριθμούς


http://cypeteacher.tripod.com/