Η γνωστική, γλωσσική και ψυχική ανάπτυξη του παιδιού

Η γνωστική, γλωσσική και ψυχική ανάπτυξη του παιδιού.
Σύμφωνα με τον Piaget στην ηλικία των 7 ετών το παιδί μπαίνει στο στάδιο της συγκεκριμένης ενεργητικής νόησης κατά το οποίο αρχίζει να έχει λογική σκέψη (Atkinson, 2003). Η λογική τους αυτή σκέψη τους δίνει δυνατότητες να συνδυάζουν, να ξεχωρίζουν, να ταυτίζουν και να μετασχηματίζουν αντικείμενα και πράξεις στο νού τους. Πολύ σημαντική πρόοδος στη σκέψη του παιδιού στη σχολική ηλικία είναι η ικανότητα ταξινόμησης αντικειμένων σύμφωνα με πολλαπλά κριτήρια. Επίσης, στην ηλικία αυτή έχει μειωθεί ο εγωκεντρισμός του παιδιού. Μπορεί να μπει ένα παιδί της ηλικίας αυτής στη θέση ενός άλλου ατόμου. Κατά τη διάρκεια της σχολικής ηλικίας, το παιδί χρησιμοποιεί τη λογική σκέψη και πλέον μπορεί να ανιχνεύει σφάλματα στους συλλογισμούς των ενηλίκων και δεν θεωρεί πια τους γονείς του «παντοδύναμους» όπως τους θεωρούσε στη προσχολική ηλικία (Γαλανάκη, 2003).
Σύμφωνα με τον Freud, από την ηλικία των 7 ετών έως και την ηλικία των 12, το παιδί περνάει από τη λανθάνουσα περίοδο κατά την οποία παύει να ασχολείται με το σώμα του και στρέφει την προσοχή του στις δεξιότητες που χρειάζεται για να αντεπεξέλθει στο περιβάλλον του (Atkinson, 2003).
Η γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού στη πρώτη σχολική ηλικία, γίνεται ραγδαία και με πολύπλοκο τρόπο. Πλέον το παιδί, καλείται να αποκρυπτογραφήσει την εσωτερική υπόσταση της γλώσσας. Με την είσοδό του στο σχολείο, διευρύνει το σύστημα της προφορικής μητρικής του γλώσσας μέσω της διδασκαλίας που του παρέχεται στη φωνολογία, της σημασιολογίας, του λεξιλογίου, του συντακτικού και της γραμματικής.
Φυσικά, το παιδί με την είσοδό του στη σχολική κοινότητα αποκτά και αναπτύσσει ακαδημαϊκές δεξιότητες. Η εκμάθηση δύο βασικών συστημάτων συμβόλων, αυτό της γραφής και των μαθηματικών, είναι απαραίτητη δεξιότητα στη σχολική εκπαίδευση. Επίσης η ανάγνωση μιας γλώσσας είναι μια πολύ σημαντική δεξιότητα που κατακτά το παιδί.

Βιβλιογραφία
Γαλανάκη Ε. ( 2003). Θέματα αναπτυξιακής ψυχολογίας. Αθήνα: Ατραπός
Atkinson S. (2003). Εισαγωγή στη ψυχολογία του Hilgard. Aθήνα: Παπαζήσ